‘Meestal herken je de signalen wel: mensen zijn wat vaker ziek, zitten minder goed in hun vel en vertonen afwijkend gedrag ten opzichte van hun normale manier van doen. We zijn er heel scherp op binnen ons bedrijf en maken financiële problemen bij onze medewerkers zo snel mogelijk bespreekbaar.’ Dat zegt Jean-Paul Mulder, Brand- en Marketing Manager bij Nettstaff, een uitzendbureau dat zich vanuit 13 locaties in Nederland richt op uitzenden van personeel in elektro- en installatietechniek.

Voorkom erger, óók voor je bedrijf

‘Hoe we dat doen? We stellen op een rustige manier vragen en proberen een sfeer van openheid en vertrouwen te scheppen. Je merkt dat mensen vaak enorm opgelucht zijn als hun financiële problemen op een constructieve manier besproken kunnen worden met hun werkgever. We doen dit samen met de Budgetcoach Groep: zij helpen ons om met zachte hand het gesprek aan te gaan en taboes op te heffen. Doordat we er vaak in een vroeg stadium bij zijn, voorkomen we langdurig ziekteverzuim of andere problemen, zoals diefstal omdat het water mensen écht aan de lippen staat’, aldus Jean-Paul. ‘En de relatief kleine investering die we doen verdient zich dubbel en dwars terug, omdat we met elkaar erger voorkomen.’

10 mensen in begeleiding

‘Op dit moment hebben we ongeveer 10 mensen onder begeleiding bij de Budgetcoach Groep: zij helpen actief om mensen meer inzicht in hun financiële situatie te geven, stimuleren het nemen van verantwoording, lossen samen met onze medewerkers problemen op. Het gevolg? Mensen zien het weer zitten, komen vrolijker naar hun werk, leveren kwaliteit bij onze opdrachtgevers en tonen zich langdurig loyaal aan ons, als hun werkgever. De Budgetcoach Groep levert overigens ook ondersteunende materialen, zoals flyers en mooie visuals die je in werkplaatsen of de kantine kunt zetten. En dat kan soms nét het zetje zijn wat iemand nodig heeft.’

De tip van Jean-Paul

‘Wees er op tijd bij, doorbreek het taboe en praat bij het geringste vermoeden met je mensen. Zij zijn uiteindelijk het belangrijkste kapitaal van je onderneming. Wij zeggen dat onze monteurs onze helden zijn en dat menen we ook. We laten dit onder meer concreet blijken door ze te helpen met hun problemen, ook als deze niet direct werkgerelateerd zijn. En, hoe je het ook wendt op keert, uiteindelijk is daar iedereen bij gebaat; de medewerker zelf, onze opdrachtgever en wij als bedrijf. Een win-win-win-situatie durf ik wel te zeggen’, besluit Jean-Paul.

Meer weten?

Neem contact op. We kijken uit naar je bericht.

Neem contact met ons op

Gegevens contactpersoon:

Gegevens medewerker:

Extra informatie:

Kunnen we helpen?