Gedragscode Budgetcoach Groep B.V. 1.5
Aanleiding tot het hanteren van een gedragscode
Het kan iedereen overkomen: veranderde leefomstandigheden door het plotseling wegvallen van een partner of inkomen, keuzes uit het verleden die verkeerd zijn uitgepakt waardoor iemand in financiële problemen dreigt te komen of is gekomen. In de huidige samenleving signaleren wij, net als vele anderen, dat schulden en de problematiek die daarmee gepaard gaat een steeds grotere rol is gaan spelen. De inzet van budgetcoaches door Budgetcoach Groep heeft ten doel het voorkomen, beheersen en oplossen van een (problematische) schuldenpositie zodat de klant weer financiële rust ervaart en gelukkiger in het leven staat.
De focus ligt op het vergroten van de zelfredzaamheid van de klant door coaching en begeleiding. Zelfredzaamheid ontstaat door het bijbrengen van vaardigheden, het overdragen van kennis en het realiseren van gedragsverandering op het leefgebied financiën. Het is de visie van Budgetcoach Groep dat onze inzet ook daadwerkelijk gezien moet worden als hulpverlening. Het op een deskundige manier iemand met problemen van dienst zijn. De aangeboden deskundige hulp wordt afgestemd op de concrete hulpvraag en de persoonlijke situatie van de klant(en). Budgetcoach Groep heeft ervoor gekozen een eigen gedragscode op te stellen en te hanteren, aangezien die voor deze sector nog niet bestaan.
Artikel 1. Omschrijving betrokken partijen
1.1 Budgetcoach Groep
Budgetcoach Groep is verantwoordelijk voor het verzorgen van adequate begeleiding van klanten
naar een duurzame, betere financiële toekomst. De aangeboden deskundige hulp wordt afgestemd op de concrete hulpvraag en de persoonlijke situatie van de klant. De coaches kunnen in dienst zijn of in opdracht van Budgetcoach Groep werken. Budgetcoach Groep staat garant voor de continuïteit, betrouwbaarheid en het ethisch handelen van de coaches en een goede en professionele uitvoering van de dienstverlening. Budgetcoach Groep bewaakt het proces en ziet toe op naleving van de gedragscode en wet- en regelgeving door de coaches en de betrokken specialisten.
1.2 Opdrachtgever
De opdrachtgever is de organisatie die Budgetcoach Groep formeel opdracht geeft tot het begeleiden van de klant bij diens financiële uitdagingen. De opdrachtgever is Budgetcoach Groep voor de begeleiding een honorarium verschuldigd. De gedragscode in combinatie met de samenwerkingsovereenkomst maakt het de opdrachtgever duidelijk volgens welke procedure gewerkt wordt en geeft de opdrachtgever de zekerheid over de vakinhoudelijke kwaliteiten van onze specialisten.
1.3 Klant
De klant heeft bij de opdrachtgever aangegeven behoefte te hebben aan begeleiding op financieel gebied en is gemotiveerd (langdurig) te werken aan een betere financiële toekomst. De klant blijft zelf de verantwoordelijkheid houden over zijn financiën. De klant is Budgetcoach Groep en de coach geen honorarium verschuldigd.
1.4 Budgetcoach
Een budgetcoach is iemand die klanten helpt bij het op orde brengen en houden van hun financiële huishouding. De coach heeft zich geconfirmeerd aan de gedragscode van Budgetcoach Groep en houdt zich aan de gedragsregels, zoals deze door Budgetcoach Groep zijn vastgelegd, en de wet- en regelgeving
1.5 (Budget)coaching
Budgetcoaching is het ondersteunen en stimuleren van klanten, met als doel het vergroten van de financiële zelfredzaamheid van die klanten. Het omvat het geheel van activiteiten om de klant te leren zelfstandig en op een verantwoorde manier zijn huishouden te voeren. Budgetcoachging geschiedt op basis van een opdrachtbevestiging van de klant en een overeenkomst tussen opdrachtgever en Budgetcoach Groep.
1.6 Gedragscode
De gedragscode gaat in op de methodiek die door de coaches wordt ingezet bij de uitvoering van de werkzaamheden. De gedragscode beoogt de herkenbaarheid, transparantie en toetsbaarheid van de dienstverlening van Budgetcoach Groep te bevorderen. De gedragscode is voor alle specialisten, die werkzaam zijn voor Budgetcoach Groep, bindend. Budgetcoach Groep ziet toe op de naleving van de principes en de bepaling die in de gedragscode zijn verwoord.
Artikel 2. Richtlijnen gedragscode Budgetcoach Groep
2.1 Voor de coach staat het belang van de klant voorop. De begeleiding is dan ook gericht op het behalen van een zo goed mogelijk resultaat voor de klant. Echter, bestaande overeenkomsten met leveranciers en de (rechts-)positie van schuldeisers worden gerespecteerd. Derhalve wordt er gestreefd naar een 100% terugbetaling van de schulden.
2.2 Alvorens aan de slag te gaan, zal Budgetcoach Groep beoordelen of de opdracht goed uitgevoerd kan worden. Indien de coach en Budgetcoach Groep hier enigszins aan twijfelen, zal Budgetcoach Groep de opdrachtgever hierover informeren en een onderbouwd advies geven over de best mogelijke vorm van ondersteuning. Budgetcoach Groep staat garant voor een goede en professionele uitvoering van de dienstverlening van haar coaches.
2.3 Budgetcoach Groep gaat zorgvuldig en vertrouwelijk met het klantendossier om en zal het voortvarend behandelen. Budgetcoach Groep verstrekt alleen inhoudelijke dossiergegevens na uitdrukkelijke, schriftelijke toestemming en op verzoek van de klant. Deze schriftelijke toestemming is vastgelegd in de opdrachtbevestiging, die bij aanvang van de opdracht met de klant is doorgenomen en voor akkoord is getekend.
Budgetcoach Groep verwijdert het klantdossier uiterlijk 3 maanden na afronding van het coachingstraject uit haar systemen. De naam, contactgegevens en toegekende klantcode van de klant blijven bewaart voor een periode van 7 jaar ten behoeve van de fiscale controle.
2.4 De coach verwacht van de klant dat deze alle informatie die van belang is voor een goede begeleiding tijdig, juist en volledig aandraagt.
2.5 Voor een goede samenwerking tussen de klant en de coach is wederzijds vertrouwen van groot belang. Als de klant meent dat het daaraan ontbreekt, dan kan de klant dit bij de coach aangeven. De klant kan dan samen bespreken hoe de samenwerking verbeterd kan worden. Ook de coach zal, indien hij zulke signalen krijgt, dit bij de klant ter sprake brengen. Mocht dit niet tot de gewenste resultaten leiden, dan kan de klant contact opnemen met de eindverantwoordelijke van Budgetcoach Groep.
2.6 Van de coach mag de klant een correcte houding verwachten, tegenover de klant en anderen. Ook van de klant wordt verwacht dat de klant zich tegenover de coach en anderen correct opstelt, omdat dit de samenwerking en het realiseren van een zo goed mogelijk resultaat ten goede komt. De coach bezoekt de klant thuis en houdt daarbij rekening met de huisregels en de waarden en normen. Hij/zij toont respect voor de klant en zijn omgeving. Van de klant en betrokkenen wordt wederzijds respect verwacht.
2.7 Als tussen de klant en de coach een meningsverschil ontstaat over de begeleiding of wanneer de klant ontevreden is over de dienstverlening, dan verzoeken wij de klant (of opdrachtgever) zo snel mogelijk contact op te nemen met de coach, die de klant begeleidt om dit te bespreken. Mocht dit overleg niet tot een oplossing leiden, dan kan de klant zich wenden tot de directie van Budgetcoach Groep.
2.8 Budgetcoach Groep werkt altijd volgens een persoonlijk plan van aanpak afgestemd met de klant en zet een dedicated coach in die het gehele traject van A tot Z zal begeleiden. Ieder begeleidingstraject bestaat uit de volgende fasen:
1. Inventarisatie-adviesgesprek
2. Het creëren van financieel overzicht en inzicht
3. Interventies begeleiden op het gebied van inkomsten, lasten en schulden 4. Periodieke begeleiding incl. budgetcoaching
5. Afronding traject incl. nazorg verlenen
2.9 Budgetcoach Groep is een organisatie gespecialiseerd in het begeleiden van klanten naar financiële zelfstandigheid. Het ontwikkelde budgetcoachingstraject, waarin zelf doen centraal staat, leert de klant inzicht in de financiële huishouding te verkrijgen, een balans tussen inkomsten en uitgaven te vinden, de mogelijke aflossingsruimte te berekenen en zelf een mogelijk akkoord met schuldeisers te bewerkstelligen. Tevens worden handvatten geboden om na de stabilisatie de situatie niet te laten verergeren en na een schuldenakkoord op het goede spoor te blijven en definitief uit de problemen te blijven. Zelf doen staat daarbij centraal.
2.10 Indien (gemeentelijke) schuldhulpverlening beter aansluit op de persoonlijke situatie en de hulpvraag van de klant, dan kan de coach de klant helpen met een aanmelding bij de (gemeentelijke) schuldhulpverlening.
2.11 De coach is geen schuldhulpverlener en maakt geen betalingsafspraken met schuldeisers. De klant blijft verantwoordelijk voor zijn financiële huishouding. Budgetcoach Groep doet niet aan een
vorm van budgetbeheer of bewindvoering of aan andere activiteiten die te maken hebben met het overnemen van de financiële huishouding.
2.12 Om conflicterende belangen te voorkomen zijn eventuele nevenfuncties van onze budgetcoaches bij Budgetcoach Groep bekend en mag de coach niet in dienst zijn van, of anderszins verbinding hebben met organisaties die financiële producten verkopen en/of een functie van debiteurenbeheerder vervullen. De coach laat zich niet verleiden en zal de klant niet aanzetten tot het verrichten van onrechtmatige handelingen. De klant onthoudt zich ook van het doen van dergelijke verzoeken.
2.13 De budgetcoach heeft een opleiding tot gecertificeerd budgetcoach met goed gevolg afgerond. Een kopie van het behaalde certificaat wordt indien gewenst aan de opdrachtgever overhandigd. Ten behoeve van ons leerprogramma en de kwaliteitsverbetering van onze dienstverlening is Budgetcoach Groep bevoegd coachmomenten door een (kwaliteits-) medewerker te laten observeren. De klant kan worden verzocht mee te werken aan het klanttevredenheid onderzoek van Budgetcoach Groep.
2.14 De budgetcoach heeft een Verklaring Omtrent het gedrag Natuurlijk Personen (VOG) niet ouder dan 5 jaar, uitgegeven door het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Slotverklaring Budgetcoach Groep
Budgetcoach Groep en haar specialisten beloven hun uiterste best te doen om de klant te helpen een schuldenvrije toekomst te realiseren. Veel schuldhulptrajecten zijn gericht op de juridische haalbaarheid van het schuldenpakket en de criteria die gesteld zijn aan het (gemeentelijke) schuldhulpverleningstraject.
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het oplossen van schuldenproblematiek in hoge mate afhankelijk is van het willen, kunnen en handelen van de schuldenaar (kennis, kunde en gedrag). Veel belangrijker in het realiseren van een duurzame oplossing lijkt dus de bereidheid te werken aan een schuldenvrije toekomst.
De bereidheid en motivatie van de klant is het allerbelangrijkste om een financieel betere toekomst te realiseren.
Contactgegevens Budgetcoach Groep:
Bezoek- en postadres: Batavierenstraat 15, 3014 JH Rotterdam Telefoon: 088-6220330 werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur Email: info@budgetcoachgroep.nl
Internet: www.budgetcoachgroep.nl