Werkgevers schakelen budgetcoaches in om hun werknemers te helpen
Bij zes op de tien bedrijven lopen werknemers rond met problematische schulden. Dat raakt ook de werkgever. Want schulden zorgen voor ziekteverzuim en verminderd functioneren. Reden voor diverse werkgevers om budgetcoaches in te schakelen die hun werknemers met schulden helpen.
Door: Frank van Alphen Volkskrant 20 juni 2017, 02:00
Bijna de helft van de werkgevers moet wel eens een loonbeslag uitvoeren bij een werknemer. De woningbouwvereniging, de Belastingdienst of een ex-partner kan zo’n beslag aanvragen als lange tijd geen geld is overgemaakt. Als de rechter instemt, neemt de deurwaarder het stokje over en benadert hij de schuldenaar. De werkgever is verplicht het loonbeslag uit te voeren.
Van ruim een op de tien werknemers van schoonmaakbedrijf CSU werd een deel van het salaris ingehouden vanwege een loonbeslag
Voor de werkgever betekent een loonbeslag een hoop heisa. De afdeling loonadministratie moet extra handelingen verrichten en een medewerker van personeelszaken moet de werknemer in kwestie het slechte nieuws vertellen.

Het Nibud heeft uitgerekend dat een loonbeslag een werkgever gemiddeld zo’n 13.000 euro kost. De grootste kostenpost is hoger ziekteverzuim. Werknemers met geldproblemen melden zich vaker ziek. Bovendien zitten ze niet lekker in hun vel, waardoor ze minder goed functioneren.

Bij schoonmaakbedrijf CSU (13 duizend medewerkers) was het aantal werknemers met een of meerdere loonbeslagen drie jaar geleden uitzonderlijk hoog. Van ruim een op de tien werknemers werd een deel van het salaris ingehouden vanwege een loonbeslag.
Financiële helpdesk
‘Die werknemers voelen een enorme druk’, zegt Marco Gramser, hr-directeur bij CSU. ‘Voor ons als bedrijf is dat een probleem, omdat ze zich misschien ziek melden. Dat brengt de continuïteit van onze dienstverlening in gevaar. Onze klanten verwachten dat hun kantoor morgen weer schoon is.’ Sommige werkgevers wijzen ook op het risico dat medewerkers met schulden in de verleiding kunnen komen te stelen of te frauderen.

Voor CSU was het hoge percentage loonbeslagen reden in zee te gaan met Budgetcoach Groep. ‘Werknemers kunnen nu een financiële helpdesk bellen. Daar kunnen ze anoniem vragen stellen over geldzaken zoals huur- en zorgtoeslagen. Dat verlaagt de drempel om over geldzaken te praten. Als de helpdeskmedewerker merkt dat er geldproblemen spelen, kan die hulp aanbieden in de vorm van gesprekken met een budgetcoach. Voorwaarde is wel dat de werknemer het goed vindt dat de helpdesk ons informeert. Wij betalen die coaching immers’, zegt Gramser.
Vergeleken met drie jaar geleden is het percentage werknemers met een loonbeslag bijna gehalveerd naar 6,5 procent
Ruim de helft van de werknemers die belt met de financiële helpdesk wordt doorverwezen naar een coach. De afgelopen jaren hebben die coaches ruim driehonderd medewerkers geholpen hun financiën weer op orde te krijgen.

Het beleid bij CSU heeft vruchten afgeworpen. Vergeleken met drie jaar geleden is het percentage werknemers met een loonbeslag bijna gehalveerd naar 6,5 procent. ‘Het is nu de kunst dit vol te houden’, zegt Gramser. ‘Het is van belang dat medewerkers bij personeelszaken, bedrijfsartsen en leidinggevenden blijven doorverwijzen naar de helpdesk en coaches.’
Taboe
Training van leidinggevenden is een van de manieren de aandacht vast te houden. ‘Ze leren hoe ze geldproblemen kunnen signaleren’, aldus Gramser. ‘Als een werknemer vaak vraagt om extra uren of een voorschot op het loon, kan dat bijvoorbeeld wijzen op schulden. Dat geldt ook voor lagere productiviteit of een hoog ziekteverzuim.’

Volgens Daniël de Kievid, directeur van Budgetcoach Groep, vinden niet alleen werknemers het lastig geldproblemen aan te kaarten, maar ook werkgevers. ‘Ze zijn terughoudend, omdat ze bijvoorbeeld bang zijn dat een werknemer dan zegt dat hij financieel geholpen zou zijn met meer arbeidsuren of een hoger loon. Zo houden werkgever en werknemers samen het taboe in stand. Als een medewerker gaat scheiden, vraagt de chef makkelijker naar de kinderen dan naar de financiële gevolgen.’ Echtscheidingen zijn vaak een voorbode van financiële problemen, blijkt uit Nibud-onderzoek.

Om werkgevers en werknemers te helpen, hebben het ministerie van Sociale Zaken, het Nibud en Divosa onlangs de site www.financieelgezondewerknemers.nl opgericht.
Zelf aan de bel trekken
Drie maanden geleden overleed de moeder van CSU-medewerker Mieke van Bruggen (25).

‘Mijn moeder bleek belastingschulden te hebben. Doordat ik iets niet goed heb geregeld, ben ik nu opgezadeld met die schuld van ruim 3.000 euro.
‘Ik sta er helemaal alleen voor. Ik woonde nog bij mijn moeder, maar moest na haar dood verhuizen. Ik heb dit verteld aan mijn leidinggevende, ook omdat het op mijn werk niet lekker ging. Dat was niet makkelijk. Liever vertel je dat soort dingen niet.

‘Mijn leidinggevende zei direct dat ik hulp kon krijgen bij de Budgetcoach Groep. Ik heb nu de eerste gesprekken gehad. Mijn coach ging gelijk bellen met allemaal organisaties. Ik kom nu in een schuldenregeling. Ik ga drie jaar lang elke maand circa 50 euro afbetalen. Na die periode wordt de rest van de schuld kwijtgescholden. Zonder deze hulp was ik er niet uitgekomen.’
Loonbeslag aanleiding gesprek
Mijn grote geluk was dat ik mijn hypotheek in die periode gewoon bleef betalen, omdat die automatisch wordt afgeschreven
René Fransen (62) is werkvoorbereider bij VolkerRail. Zijn ex vroeg een loonbeslag aan, omdat Fransen de alimentatie niet meer betaalde.

‘Ik had helemaal tabak van het betalen van die alimentatie. Elke maand ging er 550 euro naar mijn ex van wie ik in 2002 gescheiden ben. Ik maakte ook de post van de wegenbelasting en met de gas-, water en lichtrekening niet meer open.

‘Van personeelszaken hoorde ik dat er een loonbeslag was gelegd. Ze wilden mij helpen, maar ik hield de boot af. Ik ben oud en wijs genoeg om dit zelf op te lossen, dacht ik.
‘Een tijdje later kwam er nog een loonbeslag bovenop. Bovendien dreigde het energiebedrijf me af te sluiten als ik mijn rekeningen niet betaalde. Weer vroeg mijn werkgever of ik hulp wilde. Dit keer zei ik ‘ja’. Een adviseur van Budgetcoach Groep kwam bij me thuis en we hebben alle enveloppen opengemaakt en gekeken wat ik moest betalen. Mijn grote geluk was dat ik mijn hypotheek in die periode gewoon bleef betalen, omdat die automatisch wordt afgeschreven.

Mijn chef heeft niet aan mij gemerkt dat ik geldproblemen had. Ik functioneerde normaal. Het traject met de budgetcoach heeft een half jaar geduurd. Omdat de scheiding nu langer dan twaalf jaar geleden is, hoef ik geen alimentatie meer te betalen.’

Neem contact met ons op

Gegevens contactpersoon:

Gegevens medewerker:

Extra informatie:

Kunnen we helpen?