Vakantietijd! En voor wie de out of office nog even niet kan aanzetten: vakantietijd biedt de doorwerker wellicht wel wat éxtra tijd. Kun je mooi eens beginnen aan een portie leesvoer. Te beginnen met onze nieuwe whitepaper Geen (geld)zorgen!, waarin we laten zien welke stappen een bedrijf kan zetten om medewerkers te helpen financiële problemen te voorkomen of op te lossen.
Schulden als bedrijfsrisico
De cijfers liegen er niet om. Als ‘een keer het einde van de maand niet redden met inkomen’ structureel wordt, spreken we van problematische schulden. En dat overkomt in Nederland al langere tijd 1 op de 5 gezinnen. En als we het dan over jou als werkgever hebben: 62% van de werkgevers heeft medewerkers met financiële problemen. Grote kans dat er ook in jouw bedrijf – zichtbaar of minder zichtbaar – medewerkers zijn die hiermee rondlopen. Van de werkgevers ziet 57% medewerkers met schulden als aanzienlijk risico. En dat is niet geheel onterecht; de impact op een bedrijf kan namelijk flink oplopen.
€13.000 voor de werkgever
Volgens cijfers van Nibud brengt een medewerker met schulden gemiddeld €13.000 aan extra kosten voor de werkgever met zich mee. In onze whitepaper Geen (geld)zorgen! staan meer voorbeelden van gevolgen voor de werkgever. Maar natuurlijk ook vooral oplossingen. Want met vroegtijdig signaleren valt erger te voorkomen. Voor de medewerker een hele opluchting, voor jou als werkgever ook. Want een optimaal functionerende medewerker zonder stress en geldzorgen heeft ook een positievere invloed op zijn of haar omgeving.
Signaleren kun je leren
De meeste mensen lopen er liever niet mee te koop als het thuis financieel niet zo lekker gaat. Een loonbeslag is natuurlijk een hele duidelijke indicatie, maar in de fase ervoor zijn er ook signalen die duiden op mogelijke financiële problemen. Leer je die eenmaal herkennen, dan vallen grote geldproblemen of een loonbeslag misschien nog wel te voorkomen.
Dit komt uit een van de hoofdstukken uit Geen (geld)zorgen! Daarin lees je vervolgens ook in welke gevallen je extra alert moet zijn en wanneer je je medewerker altijd op het gemak moet stellen bij het aankaarten van je vermoedens. Download de whitepaper voor alle tips van onze professionals.
Download white paper Geen (geld)zorgen
En wie zijn wij dan wel?
De meeste bedrijven die hun medewerkers met financiële problemen actief helpen alles op de rit te krijgen, kennen ons (werk) inmiddels wel. Mocht je nog nooit van Budgetcoach Groep hebben gehoord: wij helpen medewerkers van bedrijven door het hele land bij het voorkomen en oplossen van financiële problemen. Onze budgetcoaches zoeken naar persoonlijke oplossingen, zodat de medewerker weer snel en optimaal functioneert in het bedrijf.
Daarnaast bieden we allerlei diensten in de preventieve sfeer. Van workshops voor leidinggevenden (omgaan met medewerkers met financiële problemen) of juist voor medewerkers (financieel vitaal worden en blijven) en inloopspreekuren tot ‘speedbudgetcoaching’, e-trainingen en de Financiële Wegwijzer voor meer inzicht in de financiële consequenties van bijvoorbeeld een dag minder werken of een minder betaalde functie aannemen.
Advies van de experts?
In 10 jaar hebben we al met meer dan 100 bedrijven meegedacht over passende manieren om het precaire onderwerp ‘geldzorgen’ bespreekbaar te maken binnen het bedrijf en aan te pakken. Dat doen we samen met onze 26 budgetcoaches die door het hele land actief zijn. Weten welke mogelijkheden er voor jouw bedrijf zijn? Kijk op www.budgetcoachgroep.nl of bel ons eens via 088-6220330.