Ken je ze nog? De handige huishoudpotjes van vroeger? Dat kan nog steeds, maar dan digitaal! Vroeger waren ze zo gek nog niet. Voor elke kostenpost was er een apart huishoudpotje: één voor levensmiddelen, één voor gas, één voor kleding en zo verder. De oudere lezers onder ons weten het misschien nog wel en zien de fysieke glazen potjes daadwerkelijk voor zich. Tegenwoordig, in ons digitale tijdperk, is dit natuurlijk een ondenkbare en bovendien onpraktische situatie. Maar toch kunnen we iets leren van hoe men het vroeger deed: men ging heel bewust met geld om, juist omdat het fysiek uitgegeven werd. En dat is toch anders dan even snel met je pinpas langs een draadloos betaalpunt wapperen…

Wel overzicht, geen potjes

Wat nog steeds kan is kiezen voor het overzicht van vroeger, met de voordelen van nu. Eén van de belangrijkste oorzaken waardoor mensen in financiële problemen komen, heeft te maken met een gebrek aan overzicht. Je kent het vast wel: aan het begin van de maand staat er een serieus saldo op je rekening en oogt het allemaal bijzonder rooskleurig. Als de maand vordert wordt het al wat minder, want het gaat wel heel hard. En dan, als de maand bijna op zijn einde loopt, komen er plots nog een aantal vaste afschrijvingen waar je éven geen rekening mee gehouden had. Vanuit het niets sta je in het rood en start je de maand daarop met een achterstand. Want heel veel spaargeld heb je niet, je hebt immers vorige maand nog die onverwacht dure autoreparatie gehad en het verjaardagsfeest van je jongste kind gevierd…

De werkelijkheid

Het klinkt misschien wat overtrokken, zeker als je dit leest als HR-manager. Toch is het de situatie van veel mensen die het hoofd, financieel gezien, maar net boven water kunnen houden. Of stiekem eigenlijk al langere tijd niet meer. Je zou er verstelt van staan hoe creatief mensen zijn om hun financiële situatie steeds net weer passend te krijgen. Maar gelukkig wordt je daar natuurlijk niet van, en goed voor je gezondheid en prestaties op je werk is het uiteindelijk ook niet. Ga daarom als werkgever het gesprek aan en haal het taboe van dit onderwerp af. Eén van de eerste zaken die onze goed opgeleide budgetcoaches doen, is overzicht creëren. En rust. Die rust ontstaat onder meer door twee rekeningen te hanteren: één waarvan de vaste lasten afgaan, en één waarvan de boodschappen (en dus ook de kleding, dagjes weg etc.) betaald worden. Op deze laatste categorie heb je immers invloed, want is het een dure maand? Dan eet je niet met vrienden buiten de deur, maar nodig je ze gezellig bij je thuis uit. Door deze splitsing hanteer je eigenlijk weer het overzichtelijke systeem van vroeger en ontstaat er weer een gevoel van controle.

Ga het gesprek aan, neem contact op

Vanuit welke positie je dit blog ook leest; voel je vrij om contact met onze Financiële Helpdesk op te nemen. Het gebruik daarvan is gratis en je wordt in begrijpelijke taal te woord gestaan door onze specialisten. Bijvoorbeeld over hoe je dat gesprek met die medewerker aangaat of over hoe je nu eindelijk je financiële problemen op kunt lossen. Bel ons, we kijken uit naar je bericht!

Neem contact met ons op

Gegevens contactpersoon:

Gegevens medewerker:

Extra informatie:

Kunnen we helpen?